Relacje z wydarzeń

[RELACJA] ABSL conference 2016 – Katowice stolicą biznesu

„Transforming Ourselves Changing the World” – z takim hasłem przewodnim wystartowała tegoroczna konferencja ABSL, która miała zamienić Katowice na dwa dni w europejską stolicę biznesu.

Zgodnie z myślą przewodnią, najwyraźniej zaakcentowane w programie wydarzenia zostały transformacja, automatyzacja i robotyka, nowe trendy w inwestowaniu oraz współpraca z władzą ustawodawczą. W rzeczywistości pierwszoplanowym tematem, do którego odnoszono się na większości prelekcji był Brexit, jego konsekwencje ekonomiczne, obawy, ryzyka… Nie obyło się również bez nuty sarkazmu i stwierdzeń mówiących, że Anglia przegrywając mecz na euro 2016 z Islandią i odpadając z turnieju, zrobiła podwójne wyjście z „euro strefy”. Ja dodam od siebie tylko tyle, że ani jedno ani drugie nie było/będzie przysłowiowym „angielskim wyjściem”!

Wracam jednak do meritum.

Wielkie wydarzenia wymagają Wielkich miejsc!

Powiedzmy sobie otwarcie. ABSL jako konferencja jest obietnicą monumentalności w każdym obszarze jaki jesteśmy w stanie poruszyć. Mając na myśli wielkość Międzynarodowego Centrum Kongresowego (MCK) w Katowicach nie mam na myśli wyłącznie jego rozmiarów lecz również skalę ogólnego wrażenia estetycznego jakie robi budowla oddana w zeszłym roku, usytuowana w samym sercu Katowic, pomiędzy znanym większości Spodkiem a Muzeum Śląskim. Na marginesie nowe tzn. z roku 2015 miejsce, w którym znalazło się Muzeum Śląskie i gdzie rozpoczęła się konferencja 27.06 na wieczornym networkingu, jest samo w sobie godne polecenia.

 

Wracając do MCK, to jest to obiekt broniący się bez dwóch zdań. 26 sal konferencyjnych, 34 tys. m2 powierzchni, sala główna mieszcząca 12 tys. uczestników. Duży plus dla uczestników za ten wybór!

Co do płynności przepływu masy uczestników nie mam uwag – był poprawny. Zdarzały się niewielkie kolejki przy rejestracji czy podczas posiłków, jednak nie stanowiło to znaczącej niedogodności.

Trzy uwagi na minus i wszystkie dotyczące drugiego dnia konferencji:

trzy grzechy ABS2016

Mam nadzieję, że organizatorzy ABSL 2017 wezmą sobie to mocno do serca!

Wielkie wydarzenia wymagają najlepszych treści i wielkich nazwisk!

Niestety nie zawsze stanowiska i nazwiska idą w parze z predyspozycjami do wystąpień a co gorsza z prezentowaną treścią. To zapewne efekt większości konferencji, ciężko dobrać 100% świetnych wystąpień. ABSL nie był w tej kwestii wyjątkowy. Zdarzały się wystąpienia tak bardzo koncentrujące się na firmie prelegenta, że ciężko było doszukać się wartości dodanej z przekazu.

Jednak kilka nazwisk wymaga pozytywnego wyróżnienia.

Zdecydowany numer 1

Dr. Condoleezza Rice – sekretarz stanu w administracji prezydenta George’a W. Busha. Wysokie oczekiwania jakie wręcz należało mieć przez jej wystąpieniem w mojej ocenie zostały spełnione.

Świetna mówczyni nie potrzebuje prezentacji i slajdów. Hipnotyzuje audytorium swoją mową, talentem.

Doskonała opowieść o przemianach gospodarczych, ekonomicznych i ustrojowych w długiej historii krzewienia demokracji z należytym podkreśleniem roli państwa polskiego i zmian po roku 89. Nie zabrakło nawiązań do obecnie trwającego konfliktu na Ukrainie, decyzji Wielkiej Brytanii o opuszczeniu Unii Europejskiej czy wojny z terroryzmem, zwłaszcza ISIS.

Wyciągając syntezę z tego wystąpienia pojawia mi się w głowie jedno zdanie – wolny rynek i wolni ludzie są motorem napędowym dla rozwoju.

Bardzo wysoko oceniam również wystąpienie Aruny Jayanthi z Capgemini mówiącej między innymi o konieczności zmian w centrach outsourcingowych w kierunku zapewnienia najwyższej jakości usług dla partnerów biznesowych.

Dla świata call/contact center ważna myśl płynąca z panelu dyskusyjnego „Are the LEAN and Six Sigma still good enough to increase customer satisfaction?”. Myśl, którą w pełni podzielam – Jeżeli Twoja firma jest klientocentryczna i wytwarzasz z uwzględnieniem realnych potrzeb Twoich klientów, to narzędzia jakie wdrożonych w organizację mają marginalne znaczenie.

Przez kilka prelekcji przetoczyła się natomiast teza, że najbliższe lata to lata w których o przewadze konkurencyjnej na rynku będą decydować ludzie, indywidualne talenty i wydobywanie potencjału z naszych zespołów. Tworzenie kultury organizacji, świadomości i transparentności może stanowić ogromny klucz do tak pożądanej wewnętrznej motywacji.

Ponadto niewątpliwe wrażenie mógł zrobić Henry Foy ( Financial Times Central Europe Correspondent). Niezwykle błyskotliwy, był dużym wyzwaniem w moderowanym przez siebie panelu dyskusyjnym z ministrem rozwoju Mateuszem Morawieckim i poświęconym sytuacji firm outsourcujących biznes do Polski.

Godnym zauważenia jest fakt, że na konferencji gigantów biznesu znalazło się miejsce dla startupów. Na krótką prezentację miało okazję 9 firm/pomysłów a główną nagrodę zgarnął serwis https://zapakuj.to/ do samodzielnego projektowania pudełek. Ciekawe udogodnienie dla wielu firm zwłaszcza w erze e-commerce, gdzie szybko i sprawnie możesz zbudować profesjonalnie wyglądające opakowania dla Twoich produktów.

Może ze względów lekkiego zacięcia ekologicznego, moje serce skradł pomysł http://www.bine.world/ zwłaszcza w kontekście użytkowania biurowego. Śmietniki z automatyczną segregacją i kompresją odpadów obniżające koszty utylizacji. Wedle pomysłodawców stopa zwrotu z inwestycji to zaledwie 1,5 roku.

Koniec końców podsumowanie!

Zanim zadam sobie kilka kluczowych pytań na koniec, chciałem nadmienić, że ABSL to nie tylko konferencja a raczej ogromne przedsięwzięcie biznesowe z bardzo wieloma zmiennymi i wzbudzające spore emocje.

Czy Katowice stały się na dwa dni stolicą biznesu?

Moim zdaniem tak. Setki ludzi biznesu zalało centrum miasta. Współuczestników spotykaliśmy na każdym kroku.

Czy temat/myśl przewodnia wydarzenia została zawarta w prelekcjach?

W większości wystąpień zdecydowanie tak. Aspekt transformacji przewijał się wielokrotnie dotykając obszarów relacji biznesowych, postaw, jakości zarządzania i kończąc na międzynarodowych przemianach politycznych.

Czy poleciłbym uczestnictwo?

Tak, przy czym nie z zamkniętymi oczyma i pełnym przekonaniu w sercu. ABSL dostałoby ode mnie mocne 7 w badaniu NPS.

Co skłania mnie do takiej oceny?

Bardzo dobry jakościowo pierwszy dzień, znaczące nazwiska z inspirującymi wystąpieniami, dobór miejsca, świetna okazja do networkingu, wysoki poziom „dopieszczenia uczestników” – od degustacji win z Markiem Kondradem po możliwość zorganizowanego zwiedzania okolicznych atrakcji turystycznych.

VS

Przeciętny jakościowo drugi dzień oraz trzy grzechy organizacyjne o których wspominałem wyżej.

Michał Stobecki

Michał Stobecki

Head of Customer Service

Manager zespołów oraz projektów. Twórca między innymi relacyjnego contact ceter w firmie będącej jednym z liderów runku edukacyjnego w Polsce. W biznesie zwolennik idei sytuowania klienta i jego realnych potrzeb jako punktu wyjścia (centralnego punktu w procesie planowania) do tworzenia produktów i usług. Lider licznych projektów z zakresu rozwoju i optymalizacji kanałów kontaktu w różnych branżach.

Dodaj swój komentarz

Click here to post a comment