Zarządzanie

Jak prawidłowo motywować swoich pracowników?

Jak prawidłowo motywować swoich pracowników? Odpowiedzi na to pytanie poszukuje niejeden przedsiębiorca, któremu zależy na efektywnej pracy całego zespołu. Tymczasem rozwiązanie tej zagadki jest o wiele prostsze, niż moglibyśmy przypuszczać. Aby utrzymać wysoką motywację podwładnych, wystarczy ich po prostu doceniać i regularnie chwalić. I choć najpopularniejszym dowodem uznania są wciąż pieniądze, to w dłuższej perspektywie wcale nie przyczyniają się one do wzrostu zaangażowania pracowników. W czym zatem tkwi klucz do motywacyjnego sukcesu?

Według badań przeprowadzonych przez Instytut Galuppa (2016), tylko co trzeci pracownik jest zachęcany do działania przez swojego przełożonego. Te sama badania pokazują, że zaledwie 17% z nich naprawdę angażuje się w swoją pracę! Nie jest tajemnicą, że problem spadającej motywacji dotyczy bez wątpienia każdego przedsiębiorstwa. Co najważniejsze, niezależnie od wysiłków włożonych w podtrzymanie aktywnej postawy wśród swoich podwładnych wysoce prawdopodobne jest, że ich entuzjazm z czasem zacznie się zmniejszać. I choć trudno jest tchnąć w zespół ducha produktywnej pracy, to istnieje kilka sposobów, które skutecznie angażują jego członków w efektywne wykonywanie swoich obowiązków.

Żądza pieniądza

Mówi się, że „pieniądze to nie wszystko”, nie oznacza to jednak, że są one zupełnie nieistotne. Każdy marzy o satysfakcjonującej pensji, która umożliwi mu zaspokojenie wszystkich najważniejszych potrzeb. Mimo że pieniądze tylko krótkotrwale rozwiązują problem motywacji w pracy, to godne wynagrodzenie jest niezbędne do tego, aby można było o niej w ogóle dyskutować. Trudno też wyobrazić sobie pracownika zadowolonego z zatrudnienia w organizacji, w której nie może liczyć na premię czy dodatkowe świadczenia. Jasno określony system przyznawania gratyfikacji finansowych to podstawa, pozwalająca pracownikowi na przewidywanie i planowanie dochodu w zależności od bieżących potrzeb.

Praca „na słuchawce” to moje jedyne źródło utrzymania, pozwalające na podreperowanie studenckiego budżetu. Dzięki przejrzystemu systemowi premiowemu wiem dokładnie, jakie cele sprzedażowe muszę osiągnąć, aby otrzymać konkretną sumę dodatkowych pieniędzy. Świadomość, że mój wysiłek zostanie nagrodzony, to coś, co najbardziej motywuje mnie do sumiennej pracy – mówi Julia Cieślińska, konsultant w call center Telmon.

Magia niespodzianek

Wszyscy lubimy miłe niespodzianki. Zwłaszcza takie, które płyną prosto z serca i uświadamiają nam, że mają dla obdarowywanego szczególne znaczenie. Podobnie rzecz ma się w miejscu pracy, gdzie również możemy sprawić drobny upominek naszym podwładnym. Nic tak nie buduje zaufania i poczucia identyfikacji z firmą jak świadomość, że jesteśmy w niej doceniani i zauważani przez swoich przełożonych. To również świetna okazja do przetestowania, jak pracownicy zareagują na niespodziewany, miły gest ze strony firmy oraz jaki rodzaj pozafinansowej gratyfikacji sprawi im największą przyjemność. Jedno jest pewne: tego rodzaju wzmocnienia pozytywne z pewnością wpływają na zwiększenie szacunku i lojalności wobec przełożonych oraz sprzyjają budowaniu dobrej atmosfery.

– Bardzo lubię te dni, kiedy po przyjściu do pracy orientuję się, że w recepcji czekają na nas słodkie pyszności. Wtedy po prostu lepiej się pracuje, a uśmiech aż sam ciśnie się na usta. I nic w tym dziwnego, przecież każdy lubi otrzymywać miłe upominki zupełnie bez okazji  – podkreśla Maja Adamczyk, konsultantka z Telmon.

Team spirit

Jak kreować przyjazne środowisko pracy, w którym wszyscy potrafią ze sobą owocnie współpracować? To proste: organizować konkursy i wspierać zdrową rywalizację. Wbrew pozorom współzawodnictwo nie tylko integruje cały zespół, ale przede wszystkim motywuje każdego pracownika z osobna do osiągania wymarzonych rezultatów. Nagradzanie jest najstarszą, ale wciąż jedną z najskuteczniejszych metod podnoszenia motywacji w miejscu pracy. Należy jednak pamiętać o tym, że zwycięskie trofeum wcale nie musi być kosztowne, ponieważ w tym wypadku najbardziej liczy się inicjatywa. Dobrze przeprowadzony konkurs przełamuje biurową rutynę i pokazuje, że firma nie boi się kreatywnych rozwiązań. To również znakomita okazja do wspólnej zabawy i wzajemnych inspiracji, a także wyróżnienia najbardziej zaangażowanych pracowników za wysiłek włożony w codzienną pracę.

W ubiegłym miesiącu uzbierałem punkty za frekwencję w pracy i tym samym zdobyłem 4 bilety do kina. Nie tylko miałem okazję wybrać się na świetny film, ale przede wszystkim przekonałem się, że firma naprawdę docenia sumiennych pracowników. Poza tym, wiele razy brałem udział w podobnych inicjatywach i za każdym razem dobrze się bawiłem. Cieszę się, że nasi przełożeni dbają o dobrą atmosferę w biurze, bo w moim przypadku ma to duży wpływ na to, jak pracuję – tłumaczy Dorian Zieliński, konsultant z Telmon.

Wysoki stopień zaangażowania pracowników ma bezpośredni wpływ na sukces całego przedsiębiorstwa. Wykrzesanie z zespołu pozytywnej energii wymaga od każdej firmy nie tylko otwartości, ale przede wszystkim stosowania pozytywnych wzmocnień, które zapobiegają rotacji personelu i budują stabilny oraz efektywnie pracujący zespół. Zadowoleni podwładni nie tylko lepiej wykonują swoje obowiązki, ale też wzmacniają wiarygodność i tym samym pozycję firmy na rynku. Co najważniejsze, wysoka motywacja nie zawsze uzależniona jest od atrakcyjnej nagrody, tylko od tego, w jaki sposób oraz za co ją przydzielimy. Nie należy zapominać też o tym, że dla większości pracowników najważniejszą gratyfikacją pozafinansową jest po prostu szczery uśmiech i dobre słowo przełożonego. Pracodawco, najwyższy czas pochwalić swój zespół!

Telmon

Telmon

Telmon to firma, która od 2011 roku świadczy kompleksowe usługi w zakresie outsourcingu procesów usług telemarketingowych i telesprzedaży.
Specjalizuje się w kampaniach sprzedażowych, umawianiu spotkań handlowych, przeprowadzaniu ankiet i badań zadowolenia klienta oraz infoliniach skierowanych do precyzyjnie określonych grup docelowych. Firma obsługuje duże podmioty – m.in. wiodące banki, partnerów multimedialnych, firmy ubezpieczeniowe oraz klientów korporacyjnych.
Kampanie telemarketingowe prowadzone przez specjalistów Telmon to wnikliwe zaplanowane akcje, charakteryzujące się wysoką skutecznością. Prowadzi je ponad 400 agentów, pracujących w dwóch oddziałach, w Toruniu i w Łodzi.

Dodaj swój komentarz

Click here to post a comment