Na słuchawkach Tips & Tricks

Zaplanuj swoją karierę w obsłudze klienta

Ci, którzy nie mają planu najczęściej mówią, że to co ich spotyka jest wynikiem przypadku. Zaprojektuj swoją podróż po świecie obsługi klienta. Zdobywaj kolejne doświadczenia aby móc być na tyle dobrym w tym co robisz by w odpowiednim momencie podjąć się wyzwania, z które dzisiaj może być Twoim celem. A wtedy prawdopodobnie okaże się kolejnym kamieniem milowym w podróży.

Obsługa klienta to ogromny i fascynujący świat. Prawdziwie można go poznać tylko wtedy gdy odkryje się pasję kontaktu z drugim człowiekiem oraz poznawania mechanizmów rządzących relacjami łączących marki z ich klientami. Jest on tak duży, że większości ludzi, nawet tym, którym jest to dane, nie uda się go odkryć i dobrze poznać całego. Prawdopodobnie dzisiaj widzisz zaledwie mały wycinek tego świata. Uczestniczysz w kontakcie klienta z firmą. Jesteś jej uchem i okiem. Ale dla dociekliwego podróżnika to jest wierzchołek góry lodowej. Aby ten kontakt był łatwy, przyjemny, szybki i technicznie możliwy musi zostać zorganizowanych i zrealizowanych szereg procesów. To wszystko zarówno dla klienta jak i pracownika pierwszej linii najczęściej nie jest widoczne. A może, jeżeli tylko zechce, stanowić interesującą perspektywę.

Kiedy rozmawiam z osobami pracującymi w obsłudze klienta – niemal każdej jej rodzaju praktycznie na każdym szczeblu hierarchii – przyznają się oni, że trafili w to miejsce „przez przypadek”. Jedni wcześniej, inni później. Następnie splot zdarzeń, możliwości, szans spowodował, że (niektórzy nawet w bardzo krótkim czasie) pięli się po szczeblach kariery dochodząc nawet do najwyższego możliwego w danej organizacji. Ale to wcale nie musi być przypadek. I musisz wiedzieć, że szanse i możliwości są tylko dla tych, którzy są dobrze przygotowani i którzy będą potrafili je wykorzystać. Dlatego dobrze mieć plan.

Najtrudniejsze zadanie czeka Cię już teraz – na początku drogi. Aby wyruszyć w podróż powinieneś wiedzieć dokąd chcesz dotrzeć. Potrzebny Ci jest więc cel. Być może będziesz musiał poświęcić nieco czasu na jego dobre określenie. Pomijając „techniczną” stronę definiowania celów, aby dobrze określić kierunek, w którym chce się podążać należy zebrać nieco doświadczenia. Doświadczenie i doświadczanie to dwa najważniejsze podobnie brzmiące słowa, które będą towarzyszyć Ci w podróży po świecie obsługi klienta. Połącz rozmaite swoje przekonania, obserwacje, pasje, predyspozycje w obraz tego co chciałbyś robić i w czym chciałbyś być najlepszy. Kiedy zdecydujesz, w którym kierunku chcesz iść – będziesz potrzebować dobrej mapy.

Dobry „plan” wcale nie prowadzi najkrótsza czy też najłatwiejszą drogą. Znam kariery w prostej linii od konsultanta do prezesa firmy. Wcale nie są takie rzadkie. W tym miejscu chcę Cię jednak przeprowadzić przez miejsca, które dostarczą Ci ważnych doświadczeń i płynących z nich kompetencji. Czasami może wydawać się, że staż w dziale prawnym czy finansowym, nie wspominając o produkcji czy transporcie nie ma nic wspólnego z Twoją profesją – specjalisty ds. Najlepszej Obsługi Klienta. Jednak doświadczenie kolejnych kroków procesu, poznanie biznesu od podszewki, konieczność rozwiązywania w locie problemów, których konsekwencje dopiero mogą dotknąć klienta i wymagać obsługi pozwoli Ci odmienić spojrzenie na pracę współpracowników oraz emocje klienta.

Zaplanuj swoją karierę w obsłudze klienta:

  • Poznawaj świat obsługi klienta
  • Doświadczaj rozmaitych procesów, ról i wyzwań związanych zarówno bezpośrednio jak i pośrednio z obsługą klienta
  • Nie idź najprostszą drogą. Czasami skręć ostro w bok by poznać i zdobyć nową umiejętność
  • Nie bagatelizuj żadnego doświadczenia
  • Bądź wystarczająco dobry w tym co robisz – wiedz wszystko to co musisz wiedzieć i trochę więcej tam gdzie Cię to pasjonuje
  • Bądź przygotowany na szansę.     
Maciej Buś

Maciej Buś

Prezes Fundacji Forum Call Center
Ekspert rynku customer contact center, klientomaniak, niepoprawny idealista. Przy okazji manager, konsultant i trener biznesowy. Nieustannie gromadzi, analizuje i dzieli się wiedzą oraz informacją na temat efektywnego zarządzania procesami obsługi klienta. Inicjator wielu ważnych projektów branżowych. Serce Fundacji Forum Call Center - organizacji wspierającej rozwój branży customer contact center i promocji Polski na arenie międzynarodowej. Autor artykułów eksperckich, komentator rzeczywistości branżowej, prowadzi podcast „Klientomania”. Za swoją działalność na rzecz rozwoju europejskiej branży customer contact center w 2015 roku wyróżniony przez międzynarodowe gremium CCC Special Award.

Dodaj swój komentarz

Click here to post a comment