Ekonomia współpracy czyli klient 3.0
W kolejnym odcinku podcastu rozmawiamy o ekonomii współpracy, współdzielenia i współdziałania. Zastanawiamy się jak zmieniła się rola klienta w relacji z firmą czy marką.
W tradycyjnym modelu biznesowym firmę i klienta łączy relacja oparta na transakcji – Firma coś sprzedaje, klient kupuje, klient potrzebuje wsparcia – firma dostarcza pomoc. Ale istnieje świat równoległy, w którym szczególnie rola klienta została zredefiniowana. Nie jest on już jedynie uczestnikiem transakcji, ale staje się kreatorem usługi, z której on sam będzie korzystał. Jego głos jest słyszalny bardziej niż w typowym biznesie i wprost przekuwa się na jakość świadczonych usług. W kolejnym odcinku podcastu rozmawiamy o ekonomii współpracy, współdzielenia i współdziałania. Zastanawiamy się jak zmieniła się rola klienta w relacji z firmą czy marką.
W tym odcinku rozmawiamy o:
- Megatrendach, które zbudowały podwaliny ekonomii współpracy
- Czym jest ekonomia współpracy? – Czym różni się od tradycyjnego modelu prowadzenia biznesu
- Omawiamy elementy warunkujące ten model
- Jak zmieniła się rola klienta w biznesie opartym na współdzieleniu posiadanych zasobów
- Podajemy konkretne przykłady działania modelu w praktyce
- O nowej filozofii: używanie zamiast posiadania
- Analizujemy kryteria powodzenia ekonomii współdzielenia
- Omawiamy przykłady zastosowania ekonomii współpracy w tradycyjnych biznesach – to się już dzieje.
- O wyjątkowej roli klienta jako bezpośredniego źródła finansowania tworzenia oraz rozwoju produktów, usług, a także… sztuki.
Przydatne linki do miejsc, o których wspominaliśmy w rozmowie:
- Nowa definicja klienta – współpraca, współdziałanie, wspieranie – Artykuł Macieja
- Pomysły polskiego oddziału Carrefour wykorzystujące ekonomię współdziałania
- (Współ)dziel i rządź – raport na temat ekonomii współdzielenia przygotowany przez PwC
- ranozebrano.pl – „prosto od dostawców – bezpośrednio w Twoje ręce”
- Foodsharing – wykorzystanie nadwyżek żywnościowych. Zobacz stronę na Facebooku
- TakeTask.pl – przykład współpracy w modelu crowdsourcingu
- Airbnb – najbardziej znany przykład ekonomii współdzielenia w obszarze nieruchomości
- iParkomat.pl – współdzielenie miejsc parkingowych
- Bla Bla Car – platforma współdzielenia miejsc w samochodzie
One thought on “KLM #38: Ekonomia współpracy czyli klient 3.0”