Kiedy pokochamy telemarketing?
Podobno to jedna z najbardziej skutecznych metod sprzedaży produktów i usług. Jednocześnie klienci coraz głośniej mówią „dość”. Telemarketing budzi emocje po obu strony barykady – z jednej strony firm, z drugiej – konsumentów. Po niemal 70 latach światowej kariery sprzedaży przez telefon nadchodzą dlań trudne czasy. Zatem czy i kiedy pokochamy telemarketing?
Powiedzmy to sobie jasno: telemarketing jest bardzo wydajną metodą sprzedaży. Jeżeli dołożymy do tego jeszcze relatywnie niskie koszty dotarcia i eliminację bariery jaką jest dystans dzielący nas od klienta to staje się jasne, dlaczego stał się on wręcz nieodzowny niemalże w każdej współcześnie działającej firmie.
Ale jak to w przyrodzie bywa akcja wywołuje reakcję. Ilość prób sprzedaży za pośrednictwem telefonu, niestety nazbyt często kiepskiej jakości, przez nie przygotowanych lub źle przygotowanych sprzedawców skutkuje dzisiaj raczej złym odbiorem społecznym klientów na taką formę kontaktu handlowego. Przekłada się to wprost na uszczelnianie prawa i ochronę prywatności konsumentów oraz powstawanie coraz to nowych sposobów ograniczających niechciane telefony. Dla firm oznacza to coraz trudniejsze dotarcie do swoich potencjalnych klientów, a wszystko wskazuje na to, że łatwiej nie będzie. Chyba, że telemarketing się zmieni.
Żyjemy w czasach kiedy telefon stał się bardzo osobistym przedmiotem. Towarzyszy nam niemal przez cały dzień co z jednej strony dla firm daje szanse łatwiejszego niż jeszcze 20 lat temu kontaktu, ale wiąże się również silną ingerencję w prywatną strefę życia klienta.
„Telemarketing to jest trochę jak niezapowiedziana wizyta w domu, kiedy nie jesteś na nią przygotowany”
powiedział Arek
W naszej rozmowie o telemarketingu poruszamy następujące tematy:
- Czym jest telemarketing oraz czym (niestety) nie jest
- O doświadczeniach własnych i cudzych
- Przeprowadzamy analizę SWOT telemarketingu w firmie
- O telemarketingu oczami, uszami oraz sercem klientów
- O sposobach klientów na niechciane telefony
- O dobrym i złym telemarketingu
- O regulacjach prawnych wpływających na telemarketing
- O samoregulacjach i inicjatywach pozalegislacyjnych
- Próbujemy odpowiedzieć na pytanie: „czy telemarketing jest dozwolony?”
- O przyszłości telemarketingu
- Czy cold calling przetrwa, a jeżeli tak to w jakiej formie?