Okazuje się, że już od jakiegoś czasu firmy, a nawet instytucje publiczne pracują nad tym aby język, którym rozmawiają z klientami był dla nich zrozumiały. O tym Jak to zrobić rozmawiam doktorem Tomaszem Piekotem – językoznawcą i specjalistą od upraszczania języka.
Dotychczas w klientomanii koncentrowaliśmy się na formie komunikacji z klientem. Razem z moimi gośćmi analizowaliśmy rozmaite strategie, technologie porozumiewania się z klientem.Odnosiliśmy się do uwarunkowań, które kształtują zachowania klienta. Ostatnio uświadomiłem sobie, że niewiele rozmawialiśmy o istocie komunikacji – czyli o treści. To w końcu ona stanowi materiał merytoryczny rozmowy i to ona decyduje o tym czy wiemy jako klienci co mamy zrobić.
Treść, język porozumiewania podlega nieustannej ewolucji. Nowe technologie, zmiany pokoleniowe, zmiany zachowań, a nawet zmiany prawa generują nowe sposoby komunikacji. Jednocześnie, odnoszę wrażenie, że kreatywność osób tworzących treści jakie przedstawiciel firmy ma przekazać klientowi powoduje, że jest on po prostu dla niego niezrozumiały. Ozdobniki, rozmaite elementy, użyte celowo lub też nie tworzą w okół tej treści swoistą mgłę, przez którą trudno dotrzeć do sensu przekazu.
W dzisiejszym odcinku odpytuję mojego gościa o:
•Czym jest Pracownia Prostej Polszczyzny?
•Czy upraszczanie języka nie zaprowadzi nas przypadkiem do bylejakości?
•O diagnozę aktualnego stanu języka stosowanego przez firmy w kontakcie z klientami
•Jak nowe media wpływają to na język porozumiewania się Marek / firm z klientami ?
•Jakim językiem mówi infolinia ?
•Jakim regułom podlega komunikacja e-mail?
•Jak urzędy rozmawiają z obywatelami?
•Jak firmy upraszczają język?