Ci, którzy pracują w sprzedaży, obsłudze klienta, w marketingu czy w reklamacjach, wiedzą, że są rożne typy klientów. A specjalną kategorią są tzw. klienci bogaci. Oni też mają swoje podkategorie. Możemy ich podzielić na “bogatych dzięki pracy”, “bogatych dzięki szczęściu”, “bogatych z urodzenia”, “bogatych z małżeństwa” czy też “bogatych z przypadku”. Krążą o takich klientach niezliczone anegdoty – zarówno o ich rozrzutności jak i skąpstwa. O ich dobrych manierach, ale i o chamstwie. Jedną z takich ciekawych opowieści o bogatych klientach możecie znaleźć w książce Marka Zmysłowskiego pt. “Goniąc Czarne Jednorożce”. A oto i ona.

Pobierz mp3  Do czytania Youtube

słuchaj na iPhone  Słuchaj na Android Słuchaj w Spotify

Według moich subiektywnych i prywatnych badań naukowych pod tytułem „życie” wychodzi mi, że im ktoś ma więcej kasy (której sam nie zarobił), tym zwykle większym jest bucem. I Afryka mi tę tezę potwierdziła. Oczywiście z wyjątkami. Tak się już tu widać przyjęło. Ci bogaci myślą, że wolno im więcej. Tyle że w Nigerii faktycznie wolno im więcej. Niekiedy prowadzi to do absurdalnych sytuacji.

Moja ówczesna dziewczyna była w Lagos właścicielką salonu kosmetycznego i studia fryzur. A że był to fajny i modny lokal o wysokich cenach, to korzystały z niego zwykle panie z wyższych sfer. Pewnego razu jedna z klientek przyszła po zamówioną perukę. Nie pytajcie mnie, po co czarnej kobiecie po sześćdziesiątce blond peruka. Dodam tylko, że przemysł sztucznych włosów jest jednym z najbardziej zyskownych ever. Polecam film „Good Hair” z Chrisem Rockiem jako narratorem, jeśli potrzebujecie pomysłu na biznes. W każdym razie peruka dotarła od producenta nieco „zmęczona” i dziewczyny z salonu postanowiły ją trochę odświeżyć, co niestety chwilę musiało potrwać. A to bardzo się nie spodobało matronie, która natychmiast zrobiła karczemną awanturę, korzystając z argumentów w rodzaju: „mój czas jest zbyt cenny, bym tu czekała”, „powinnam być waszym najważniejszym klientem” czy „powiem wszystkim w wysokich kręgach, by nie zapraszali was na swoje śluby” (tego ostatniego za bardzo nie zrozumiałem).

W każdym razie recepcjonistka (bo, umówmy się, w prawdziwym salonie fryzur musi być recepcja i pomieszczenie dla VIP-ów) poinformowała klientkę, że peruka będzie gotowa „za trzy minutki”, po czym poszła na zaplecze sprawdzić, o ile się pomyliła. Gdy wróciła, matrony już nie było. A wraz z nią przepadły oba telefony komórkowe służące do kontaktu z klientami.

I nie, nie myślcie sobie, że klientka je po prostu ukradła. Ona postanowiła nas ukarać. Dziewczyny zaczęły dzwonić do niej z prywatnych telefonów. Dopiero za dziesiątym razem raczyła odebrać i poinformowała, że gdy peruka będzie w końcu gotowa, właściciel salonu ma jej ją osobiście przywieźć, grzecznie przeprosić, oczywiście zwrócić całość pieniędzy za perukę, a wtedy być może urządzenia zostaną oddane. Być może, bo matrona musiała się jeszcze zastanowić, czy nie będą one stanowiły odszkodowania za czas, który straciła na „współpracę z kompletnie nieodpowiedzialną i nieprofesjonalną firmą”. Oczywiście wezwaliśmy policję. Oczywiście ona również wezwała do nas policję. I oczywiście jej policja wygrała z naszą policją.

Ostatecznie salon przeprosił. Urządzenia urządzeniami, ale przecież nie chcieliśmy, by matrona powiedziała znajomym z wyższych kręgów, by nie zapraszali nas na swoje śluby.

Przydatne linki i źródła

Arek Cempura

Arkadiusz R. Cempura – obecnie pracuje w Euro Bank SA, gdzie jest dyrektorem Departamentu Bankowości Codziennej – odpowiedzialnym za ofertę banku dla klienta korzystającego z konta osobistego.

Arek posiada wieloletnie doświadczenie w sprzedaży i marketingu. Zarówno w obszarze B2B, jak i B2C. W latach 2005-2010 pracował dla Lukas Banku (obecnie Credit Agricole Bank Polska), gdzie był Dyrektorem Sprzedaży i Bankowości Elektronicznej.

Od 2014 jest ekspertem w Radzie Programowej Finance Contact Center Forum organizowanym przez Związek Banków Polskich.

Zobacz wszystkie moje wpisy

Dołącz do dyskusji

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jesteś słuchaczem klientomanii ?

Dołącz do społeczności klientomaniaków

Co tydzień będę Ci wysyłał inspirujące porady jak zbudować obsługę, którą pokochają klienci !