Wszystko co musisz wiedzieć o zwrotach towarów w e-commerce
Klienci polubili darmową wysyłkę i bezpłatne zwroty. Nie ma czemu się dziwić, jest to dla nich korzystne. Jednak dla właścicieli sklepów internetowych jest to bardzo kosztowne. Z raportu “Polacy na e-zakupach 2021” przygotowanego przez Santander Consumer Bank wynika, że przyczyną połowy zwrotów jest “niewłaściwy rozmiar/wymiary produktu”. Co widać szczególnie w przypadku sklepów internetowych z kategorii moda. Najwyższy wskaźnik zwrotów mają ubrania – 56 proc. Nieco mniej – bo 39 proc. obuwie. Pozostały asortyment notuje od kilku do kilkunastu procent.
Wydaje się, że szanse na ograniczenie liczby zwrotów w e-commerce poprzez rezygnację z udostępniania jej bezpłatnej formy są podobne do prawdopodobieństwa rezygnacji przez kolejnych rządzących naszym pięknym krajem z 500 czy teraz już 800 plus. Pamiętajmy, że samą możliwość zwrotu towaru zakupionego poza siedzibą przedsiębiorcy dają konsumentom przepisy polskiego prawa.
Jak zatem pogodzić oczekiwania klientów, konieczność ograniczenia barier zakupów w internecie i w końcu obowiązujące regulacje prawne?
W dzisiejszym odcinku porozmawiam z Mateuszem Rębiszem o zwrotach towarów zakupionych w internecie… niekoniecznie darmowych!
Rozmawiamy o
- Jaka jest skala zwrotów w e-commerce?
- Czym jest zwrot, a czym reklamacja? I czy dla klientów różnica jest zrozumiała?
- Jakie przepisy, normy, zasady regulują zwroty w e-commerce?
- Czy sklep może oddać tylko część wartości towaru po zwrocie towaru?
- Czy zwroty są faktycznie darmowe?
- Jak wygląda proces obsługi zwrotów i ile może on kosztować sklep?
- Czym jest polityka zwrotów i jak ją dobrze przygotować?
- Czy klienci są gotowi łacić za zwroty?
Przydatne linki:
🎙️ Gość odcinka:
- Mateusz Rębisz Mateusz na LinkedIn
- Wygodne Zwroty – system obsługi zwrotów dla e-commerce
- Alle kurier – broker usług kurierskich