Tradycyjnie w ostatni tydzień listopada staje się okazją do zakupów w „specjalnie obniżonych” cenach. Black Firday, Cyber Monday, a od jakiegoś czasu to właściwie Black Week generują istne szaleństwo w centrach handlowych, a sprzedawcy notują zwiększone obroty. W tym wszystkim nie brak manipulacji i robienia z „tata wariata”. Zastanawiamy się zatem czy cena jest jeszcze odzwierciedleniem wartości nabywanego produktu czy usługi?
Dzisiaj promocje i wyprzedaże stały się tak popularne, że łatwiej okresy „cen regularnych” zdają się kurczyć w stosunku do zorganizowanych obniżek. O ile zgodnie z definicjami cena powinna odzwierciedlać wartość danej usługi czy produktu biorąc pod uwagę z jednej strony „wartość postrzeganą” przez klienta, ale również koszt ich wytworzenia o tyle mamy dzisiaj do czynienia z totalną dewaluacją tego elementu biznesu. Wydaje się, że klienci (przynajmniej ich/nas) część zorientowała się jak działa ten system. Nauczyli/śmy się szukać okazji, porównywać ceny w różnych miejscach, sklepach, nawet krajach. Korzystanie z promocji nie jest już obciachem.
Pytanie brzmi gdzie nas taka strategia zaprowadzi? Czy można jeszcze przywrócić usługom wartość odzwierciedloną w cenie?
W dzisiejszym odcinku rozmawiamy o:
•O książkach, które nas urzekły – Innowatorzy Waltera Isaacsona oraz Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google Gallowaya Scotta
•Krótko o podwalinach komputerów i sztucznej inteligencji
•Jak zyskać 100% w Black Friday?
•Czym jest cena? – Jak ją rozumiemy oraz jak definiowana
•Jak konstruowana jest cena?
•Dlaczego Maciej kupił książkę w promocji? Czy Maciej jest Łowcą?
•Czy Arek jest Łosiem? – Kupił książkę w cenie regularnej
•Czy promocje są fair?
•Skąd wzięła się nazwa „black friday”
•Czy produkty faktycznie tracą na wartości?
•Dlaczego ceny tego samego produktu są różne ceny w różnych kanałach?
•O głosie klienta w reakcji na próby manipulowania ich decyzjami
•Czy jest szansa, że znowu zaczniemy szanować cenę?
•O markach, które mają klasę i nie walczą ceną
•Czy cena nie ma znaczenia bo liczy się obsługa klienta?