Przez minione 20 lat przyzwyczailiśmy się, że telefon jest dla nas (firm i klientów) głównym kanałem kontaktu. To właśnie za pośrednictwem głosu przez dwie dekady załatwialiśmy większość spraw. I choć do głosu dochodzą kanały tekstowe tak jak np. komunikatory czy chat to dominującym medium pozostaje telefon.
W jednym z odcinków Klientomanii Michał Szybalski powiedział, że kontakt z żywym człowiekiem będzie luksusem. Wówczas ze sporą rezerwą podchodziłem do jego przewidywań. I mimo, że pojawiało się coraz więcej opracowań na temat robotyzacji i automatyzacji, na horyzoncie nie widziałem nic co by uprawdopodobniało taki scenariusz.
Tamta rozmowa miała miejsce zaledwie nieco ponad 3 lata temu. Jeszcze rok temu jako klient sceptycznie patrzyłem na możliwość rozmawiania z robotem. Dzisiaj wiem, że choć to nie łatwe należy zagospodarować ten temat w firmach.
Ponieważ nie znalazłem jeszcze w mediach dobrego wytłumaczenia czym są boty głosowe czyli voice boty zaprosiłem do podcastu kogoś, kto można powiedzieć dorastał wraz z nimi i wie o nich wszystko. Zapraszam do wysłuchania mojej rozmowy z Piotrem Kempą.
Rozmawiamy o:
– Czy boty potrafią rozmawiać?
– Kim lub czym są boty konwersacyjne?
– Z czego składają się boty? Jak to się dzieje, że komputer rozmawia z nami?
– W jaki sposób bot (komputer) słyszy rozmówcę
– Czy komputer rozumie to co mówi do niego człowiek?
– Skąd bot wie jakiej odpowiedzi ma udzielić?
– Czy bot myśli?
– Jak wyglądał rozwój technologii botów konwersacyjnych na przestrzeni minionych lat?
– Jak wygląda algorytm prowadzenia dialogu?
– Jak poradzić sobie ze złożonością języka polskiego?
– Co wspólnego mają voiceboty z asystentami głosowymi (Alexa, Google home, Siri)
– Czy pojawienie Google Duplex wpłynęło na zainteresowanie technologami automatyzacji komunikacji
– Czy klienci ufają botom – czy chcą z nimi rozmawiać?
– Czy roboty zabiorą pracę konsultantom call center?
– Czy kontakt z żywym człowiekiem będzie luksusem?
– Czy voiceboty są napędzane sztuczną inteligencją?
– Czy voicebot może udawać człowieka – czy klient może się nie zorientować, że rozmawia z robotem
– Czy klienci są gotowi na voiceboty?
– Gdzie voiceboty sprawdzają się najlepiej, a gdzie lepiej ich unikać?