Gami...fikcja, czy prawdziwe zaangażowanie?
Jeszcze kilka lat temu grywalizacja była jednym z najbardziej gorących tematów w obszarze marketingu oraz zarządzanie zasobami ludzkimi. Przez ostatnie 7 lat wiązano z nią ogromne nadzieje, szczególnie w zakresie motywowania klientów i pracowników do podejmowania działania. Rozczarowanie nadeszło ok 2014 roku by w końcu zaledwie rok temu rozpocząć budowane długiej drogi budowania zaangażowania. O tym czym jest, a czym nie jest grywalizacja rozmawiam z Grzegorzem Primusem (mój gość upiera się jednak przy określeniu gamifikacja).
To jest naprawdę szczera rozmowa o blaskach ale i cieniach zastosowania mechanizmu gier w firmach. Eksplozja popularności tematu grywalizacji czy gamifikacji nastąpiła jakieś 7 lat temu. Przyglądałem się temu z jednej strony z ciekawością, ale przyznam Ci się, że również z pewnym sceptycyzmem. Znalazłem się w mniejszości, która choć z ciekawości wierzyła że sama mechanika gier jest sexy i da się coś z tym zrobić to jednak oferowane wówczas rozwiązania budziły spore wątpliwości co do skuteczności.
Nauczony nieco innego modelu pracy nie mogłem pojąć dlaczego nagrodą np za sprzedaż planu dziennego przed zakończeniem ustalonych godzin pracy pracownik uzyskiwał prawo i dostęp do dziwnej (w mojej opinii) gry, w której zbierało się jakieś marchewki. Wygląda na to, że ta mniejszość miała nosa ponieważ po 2-3 latach propagandy aplikacji grywalizacyjnych nastała cisza w eterze, ale też niewiele z tych wdrożonych systemów przetrwały próbę czasu.
W naszej rozmowie o gamifikacji poruszamy następujące tematy:
- definicja gamifikacji – czym jest, jak jest lub bywa rozumiana oraz najczęstsze nieporozumienia i rozczarowania związane tym pojęciem
- czym jest „mechanika gier” czyli maszyna nakręcająca … zaangażowanie
- historia trendu grywalizacyjnego – podróż od ogromnych nadziei, poprzez szczyt nadmiernych oczekiwań, dolinę rozczarowania po oświecenie.
- jak wkręcić człowieka w grę – czyli jak są konstruowane systemy gamifikacyjne aby realizowały zamierzony efekt
- po co wdrażać gamifikację w firmach – czyli jakie pytania pojawiają się w RFP (request for proposal)
- jakie błędy pojawiają się najczęściej w projektowaniu gamifikacji w firmach
- jak wygląda idealne wdrożenie gamifikacji w projektach budujących zaangażowanie pracowników.
W rozmowie wspominamy o:
- Grzegorz Primus – profil LinkedIn mojego gościa
- Zombies Run – aplikacja grywalizacyjna motywująca do szybszego biegania
- Gartner Hype Cycle – metodologia monitorowania przebiegu rozwoju trendów, którym poddają się kluczowe technologie