Po co komu sprzedaż?
Jeśli zapytasz dziecko kim chce być, to żadne nie powie „chcę być handlowcem”. W Polsce przez wiele lat ta praca kojarzyła się z kimś, kto siedzi w jakiejś „centrali zbytu” i spokojnie, z łaską przyjmuje klientów. Bo towaru mało a chętnych dużo.
Kiedy nadszedł „dziki kapitalizm” to na drogach pojawiło się z dnia na dzień mnóstwo tzw. sales repów (sales representative), którzy przejeżdżali Polskę w swych błyszczących nowością autach. Wzbudzali zazdrość i zawiść. Byli gwiazdami. Zwycięzcami.
Potem z roku na roku to powszechniało. Auta mniej wyszukane – pamiętam jedną firmę, której przedstawiciele jeździli tzw. „maluchami” (dla tych co nie znają, to niech wyguglują sobie Fiat 126p).
Dzisiaj mało kto jest dumny z tego, że jest handlowcem/ sprzedawcą. Ukrywa się za nowymi nazwami, takimi jak „business development manager”.
Rafał Liebrecht, to człowiek, który jest sprzedawcą i się tego nie wstydzi. A nawet ciagle to podkreśla. Mówi, że jego zadanie to sprawić, aby ludzie … kupili. Jego znakiem firmowym jest biały T-shirt i umiejętność sprawnego władania słowami … uznawanymi za niestosowne w wypowiedziach.
Ten podcast miał być o sprzedaży, a okazało się, że jest o … sprzedaży i marketingu. Bo wg Rafała to nie może istnieć oddzielnie.
Rozmawiamy o:
- dlaczego warto sprawiać aby ludzie kupowali?
- kim jest dobry handlowiec i jak go szukać/ znaleźć?
- jak sprzedawać … kosiarki?
- czym powinien się charakteryzować szef sprzedaży?
- jak płacić handlowcom?
- dlaczego firmy nie szanują handlowców?
- jak firma powinna wspierać sprzedaż, bo jak nie ma klientów (którzy płacą) to nie ma firmy
- dlaczego, gdy są problemy ze sprzedażą to powinno się zacząć naprawę od … właścicieli firm, zarządów.
- dlaczego odroczona płatność to same zło?
- jak sprzedaż powinna współpracować z marketingiem, a wręcz stanowić jedność
Przydatne linki
- Rafał Liebrecht na Linkedin
- O co chodzi z tym „cogito ergo sum”
- Rafał i jego porównanie siebie do „niezapisanej tablicy” budzi skojarzenie z „tabula rasa”
- Dla tych, którym się nie chce guglować – https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_126
One thought on “KLM #75: Po co komu sprzedaż?- rozmowa z Rafałem Liebrechtem”